Reactie op de reacties...

Ons onderzoek naar stereotypen in schoolboeken leidde vorige maand tot duizenden reacties van lezers en kijkers. Het onderzoek gaat over een maatschappelijk thema en het is dan ook te verwachten dat ‘de maatschappij’ daar op haar beurt wat van vindt. En voor onderzoekers is het belangrijk dit serieus te nemen. Mijn team en ik hebben de reacties verzameld om daaruit veel voorkomende thema’s te halen en daarop te kunnen reageren.
Lees HIER de reactie op de reacties.

In samenwerking met Tessa van den Rozenberg, Daudi van Veen, Marleen Groeneveld, en Lucie Zicha.


Rapporten stereotypen in schoolboeken

Analyse van ruim 13.000 personages in brugklasboeken voor wiskunde en Nederlands laat zien dat er sprake van ondervertegenwoordiging van vrouwen en niet-Westerse groepen. Stereotypering is niet overduidelijk, maar subtiel aanwezig
Download hieronder de twee rapporten over ons onderzoek naar diversiteit en stereotypering in schoolboeken op het gebied van GENDER en ETNICITEIT. Zie ook de mediapagina voor artikelen en uitzendingen over dit onderzoek.

In samenwerking met Tessa van den Rozenberg, Daudi van Veen, Marleen Groeneveld, en Lucie Zicha.


Blogproject 

Lees de blogserie KROOST over onderwijs en kinderrechten in de maand van de kinderrechten. Er is veel te vieren, maar ook nog veel te betreuren als het gaat om kinderrechten in Nederland.  Daarom in november 2019: 30 dagen, 30 verhalen, 30 jaar kinderrechten. Samen met hoogleraar kinderrechten Ton Liefaard


Cobra Museum projecten

In 2018 en 2019 voerde ons team twee onderzoeksprojecten uit in samenwerking met het Cobra Museum in Amstelveen. In het eerste project verzamelden en analyseerden we meer dan 600 kindertekeningen met het thema 'de ideale toekomst'. Het rapport hierover kunt u HIER downloaden. In het tweede project hebben we gedurende meerdere weekenden de bezoekers van het museum gefilmd in de interactieve installatie  van Stéphanie Marin. We zijn nog bezig met de analyse van het filmmateriaal. 

Me, Asian?!

In 2018-2019, a team of Asia enthusiasts at Leiden University College organized an event series called 'Me, Asian?!' for young adults of Asian descent in The Hague. The goal of these events are to bring people together from different Asian groups, reflect on their Asian heritage and cultural identities and provide them with a platform to express their points of view. I co-hosted the series with writer Gustaaf Peek. The series was a huge success, and a summary of the events can be found in this newsletter.

Humanities across Borders

Since 2017
Leiden University College (LUC) is an active partner in the Humanities across Borders network of universities and their civil society partners across Asia, Africa, Europe and North America. The program is funded by the Mellon Foundation and is a collaborative space for everyday academic activism, both inside and outside the classroom. It supports experiments in pedagogical and scholarly practice through comparisons and connections, rejecting the north-south hierarchy in higher education, and working with local communities and civil society actors to jointly formulate research agendas. At the end of the year a book about humanist teaching practices at LUC will come out, and be shared in the network to inspire other teachers across the globe.

Publieksonderzoek met 'Wie is het?'

Oktober 2016

Tijdens de Nacht van Kunst & Kennis speelden bezoekers met een groep vrijwilligers een speciale versie van Wie is het? In dat spel moet je door slimme vragen te stellen zo snel mogelijk raden welke persoon iemand in gedachten heeft. Stellen mensen even vaak een vraag over huidskleur als over geslacht? Lees HIER een samenvatting van de belangrijkste resultaten.


Athena's Angels

Since 2015

As one of four female full professors who have united under the name Athena’s Angels, I invest in defending the interests of women academics.  The mission of Athena’s Angels is to offer men and women truly equal opportunities to advance in their scientific career through academic activism, increasing awareness of bias, and highlighting best practices. Our website is designed to elucidate the specific challenges  women have to overcome to realize their scientific  ambitions , and how to eliminate these.